Naar hoofdcontent

17-12-2025

Pendeldienst Ter Apel – Emmen

In de media en op social media wordt de indruk gewekt dat Qbuzz opdrachtgever en uitvoerder is van de pendeldienst tussen station Emmen en het AZC in Ter Apel. En dat Qbuzz heeft besloten deze kosteloos in te zetten. Dat is onjuist.

In de media en op social media wordt de indruk gewekt dat Qbuzz opdrachtgever en uitvoerder is van de pendeldienst tussen station Emmen en het AZC in Ter Apel. En dat Qbuzz heeft besloten deze kosteloos in te zetten. Dat is onjuist. Qbuzz merkt dat dit onderwerp veel losmaakt. Dat begrijpt Qbuzz heel goed. Het raakt aan veiligheid van chauffeurs van Qbuzz, aan rechtvaardigheid en aan het werk dat chauffeurs elke dag met inzet doen. Deze emoties zijn begrijpelijk en mogen er zijn. Het doel van de pendeldienst is om overlast op buslijn 73 te verminderen, zodat het werk voor chauffeurs rustiger en veiliger wordt.   

Er is overleg geweest tussen Ministerie van Asiel & Migratie en gemeente Westerwolde. Er is een proefproject afgesproken waarin reizigers van de pendeldienst van Drenthe Tours tussen Ter Apel en Emmen hun kaartje voor de pendeldienst niet meer direct hoeven af te rekenen. De betaling gaat dan mogelijk door het inhouden van leefgeld van asielzoekers, door een andere verrekening, of door er doelgroepenvervoer van te maken dat hoort bij het aanmeldcentrum. Qbuzz vernam dat daarover nog gesprekken lopen. Qbuzz heeft hierin geen rol. 

Tegelijk vindt Qbuzz het belangrijk om rustig uit te leggen hoe het zit en waar Qbuzz voor staat. 
 
Wat zijn de feiten? 

  • De pendeldienst is geen openbaar vervoer. 
  • Qbuzz gaat niet over het besluit dat het kaartje voor de pendeldienst niet meer afgerekend hoeft te worden. 
  • De opdracht en de betaling van de pendeldienst komen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, samen met de gemeenten Emmen en Westerwolde. Qbuzz gaat daar niet over. 
  • De pendeldienst wordt gereden door Drenthe Tours, niet door Qbuzz. 
  • Qbuzz blijft verantwoordelijk voor buslijn 73 tussen Emmen en Ter Apel.  
     Alle reizigers van het openbaar vervoer dienen een geldig vervoersbewijs te hebben. Dus ook mensen van het AZC die met het openbaar vervoer reizen. Zoals op alle lijnen controleren de chauffeurs hierop. 
  • Meldingen over (ernstige) incidenten en zorgen over de veiligheid van chauffeurs waren mede aanleiding voor burgemeesters om een aanvullende maatregel te nemen.  
  • Nogmaals, het doel van de pendeldienst is om overlast op lijn 73 te verminderen, zodat het werk voor chauffeurs rustiger en veiliger wordt. 


Onze houding als Qbuzz 
Het is altijd de inzet van Qbuzz geweest om het werk van chauffeurs veiliger en beter uitvoerbaar te maken. De beslissing om deze pendeldienst in te zetten en of er wel of niet voor een rit betaald moet worden, ligt bij het ministerie en de gemeenten. Deze keuzes liggen buiten de verantwoordelijkheid van Qbuzz. 

Qbuzz staat voor verbinding. Dat betekent dat wij het gesprek blijven voeren, ook wanneer er verschillende opvattingen zijn. We vinden het belangrijk dat emoties niet omslaan in agressie, in woorden of in gedrag. 

Tot slot
 
Qbuzz vindt dat er concrete maatregelen nodig zijn voor rust en veiligheid in en om onze bussen. De effecten van die maatregelen blijft Qbuzz zorgvuldig monitoren. Qbuzz blijft in gesprek met haar opdrachtgever en partners over veiligheid, werkdruk en ondersteuning van haar chauffeurs. De ervaringen en signalen van onze medewerkers spelen daarin een belangrijke rol. 
  
Qbuzz spreekt waardering uit voor de inzet, professionaliteit en betrokkenheid van chauffeurs en medewerkers, juist in situaties die complex en emotioneel kunnen zijn.